terça-feira, 27 de setembro de 2011

13. Dengue




Dengue
یک بیماری حاد عفونی با تب است. در برزیل از طریق پشه Aedes aegypti، و یا توسط ویروس آلوده به این پشه منتقل می شود. در حال حاضر ، دانگ از جمله مشکلات عمده بهداشت عمومی در سراسر جهان می باشد.
این بیماری از زمان استعمار برزیل در این کشور دیده شده است. پشه Aedes aegypti ریشه آفریقایی دارد و با کشتی برده داران پس از یک سفر طولانی از راه تخم گذاری در داخل مخازن آب وارد این کشور شده است. 

تب دانگ کلاسیک
تب دانگ کلاسیک یک نوع خفیف این بیماری و شبیه به آنفولانزا است. معمولا در یک ساعت شروع می شود و برای 5 تا 7 روز به طول می انجامد. فرد مبتلا دارای علایمی چون تب بالا (39 درجه تا 40 درجه سانتیگراد)، سردرد، خستگی، درد عضلانی و درد مفاصل، ضعف، تهوع، استفراغ، دانه های پوستی قرمز رنگ، درد شکم (بخصوص در کودکان) می باشد. علائم تب دانگ تا یک هفته بروز می کند. بعد از این دوره، فرد هنوز هم ممکن است احساس خستگی و ناخوشی داشته باشد.

دانگ هموراژیک
دانگ خونی یک بیماری جدی است و موجب اختلال در لخته شدن خون فرد آلوده می شود. در ابتدا شبیه به تب دانگ کلاسیک می باشد، اما بعد از روز سوم و چهارم از این بیماری، به دلیل خونریزی در عروق کوچک و ارگان های داخلی بدن، خونریزی شروع می‌شود. دانگ هموراژیک می تواند باعث خونریزی بینی، لثه، در ادرار، دستگاه گوارش و یا رحم شود.

پیشگیری
ساده ترین اقدام برای جلوگیری از تب دانگ جلوگیری از تولید مثل پشه آن است. از آنجایی که هیچ واکسن و یا داروهایی برای مبارزه با این عفونت وجود ندارد لذا باید مکان هایی که آن‌ها رشد می‌کنند را از بین ببرید. قاعده کلی این است که مراقب هرجایی که آب است باشید، حتی در خصوص شستن ظروف کاملاً آن‌ها را ضدعفونی و خشک نمایید. به طور گسترده دولت با این بیماری مقابله می‌کند اما همکاری مردم برای قطع چرخه انتقال این بیماری بسیار مهم می باشد.
این پشه در 45 روز می تواند 300 نفر را آلوده کند. به یاد داشته باشید که تخم پشه دانگ میتواند تا 450 روز زنده بماند. حتی اگر جایی این تخم رسوب کند و خشک شود، اگر به آن منطقه دوباره آب برسد، تخم فعال خواهد شد و می تواند در مدت زمان بین 2 و 3 روز به دوران بلوغ خود برسد.

بنابراین فراموش نکنید که ظروف را با مواد شوینده تمیز بشویید و خشک کنید.

Nenhum comentário:

Postar um comentário